Stacks Image 2686

Nikor Af 24-70mm F/2.8 VR ( geschreven 5 december 2016)

Dit objectief wordt door diverse testers de grond ingeboord. Met name de chromatische abberatie van dit objectief wordt volledig afgebrand. Toen er een cursist voorbij kwam met deze 24-70mm VR Nikon objectief heb ik extra opgelet. Hoe kan het dat een opvolgende lens slechter zou zijn? En dan ook nog eens 1000 euro duurder? Ze zijn toch niet gek geworden bij Nikon?

Ik heb voor het schrijven van deze test diverse bronnen geraadpleegd. DXO, Chasseur d’images en nog enkele andere schrijvende partijen. En zonder uitzondering schrijven ze dat het een slecht objectief is. Meestal is het andersom. Vaak is het zo dat iedereen schrijft dat iets goed is en ik vind dan regelmatig dat het niet goed is. Ja, ik kijk gewoon anders. In dit geval ga ik het tegenover gestelde schrijven. De Nikon 24-70mm VR is wel degelijk een heel erg goed objectief. Alleen jammer dat hij zo duur is, maar daar kom ik later op terug.

Chromatische abberatie
Deze zou volgens DXO Labs dramatisch slecht moeten zijn. Ik heb gezocht en gezocht maar niets kunnen vinden.
Stacks Image 14868
Bovenstaande foto dient een beetje als basis voor mijn speurtocht. Waar zit die chromatisch abberatie die volgens DXO en Chasseur d’Images ( Frankrijks grootste en bekendste fotografie tijdschrift) echt dramatisch slecht zou moeten zijn?
Stacks Image 14874
Hiernaast zie je een door DXO labs opgemaakt diagram en alles wat rood is is niet goed. Alleen groen is goed, maar dat is er haast niet. Het Nikon objectief is niet goed als je DXO zou mogen geloven. Je zou ervan gaan balen als je dit objectief al in je bezit hebt en je ziet het zo met de grond gelijk gemaakt worden. Als ik ga zoeken in de foto van bovenstaand kasteel, kan ik zoeken wat ik wil, maar ik vind geen chromatisch abberatie. Dat is vreemd.
Stacks Image 14877
Hier zie je de trap die midden in het beeld zit 800% vergroot. Als er chromatische abberatie zichtbaar zou zijn dan moet je nu kleuren gaan zien die naast elkaar liggen. Dan komt het rood naast het groen te liggen en met andere kleuren kan dat ook. Maar ik zie helemaal niets. De verschillende kleuren liggen perfect daar waar ze horen te liggen. Over elkaar heen. Zo hoort het. Dan op een andere plek zoeken, want chromatisch abberatie wordt vaak sterker in de hoeken van een foto.
Stacks Image 14881
Nu een 800% vergroting van de hoek rechts bovenin. Als je heel goed kijkt zie je een heel klein beetje links bovenin bij de zwarte tak. Het is slechts een klein beetje en zeker niet veel te noemen. Zouden ze dit dan bedoelen? Nee toch? Dat kan niet. Ten eerste bekijk je je foto niet 800% vergroting, doe je dat wel dan ben je een pixel pieper. Dan ben je niet meer met fotografie bezig.
Nee dit ziet er keurig uit. Ik zie geen enkele aanleiding om hierover negatief te schrijven. Dit is gewoon meer dan prima.

Het lijkt echter dat tests elkaar gewoon na zitten te schrijven. Of noem het overschrijven. Klakkeloos teksten overnemen en makkelijk je tijdschrift vullen. Ik doe het er niet voor. Ik lees het wel maar betekent dat dan ook dat het waar is? Nou, nee dus. Je ziet het zelf.
Stacks Image 14885
In bovenstaande foto van een cursiste heb ik ook nog zitten kijken en zoeken. Ik kan het niet vinden. Alles wat ik zie is een keurig belichtte foto, met een goed scherpte, geen vignettering en geen chromatische abberatie.
Stacks Image 14889
Deze vergroting is 1200% van de hoek links onderin. En ik zie nog steeds geen chromatisch abberatie! Dus is het een goed objectief. Nu wordt niet alleen bepaald of een objectief goed of niet goed is door middel van chromatische abberatie. Ook qua scherpte en vignettering is de 24-70mm F/2.8 VR een top objectief. De les die je hieruit kunt halen is geloof niet alles wat je leest.

Nieuwe ten opzichte van de oudere versie is dat er Vibratie Reductie is bijgekomen. De oude versie kostte 1500 euro en de nieuwe kost 2500 euro. En dat vind ik erg veel geld. 1000 euro voor een vibratie reductie functie? Dat is wel een hele dure functie. Dat kan niet. Het is een te groot prijsverschil en de kwaliteit van de nieuwe en de oude ligt te dicht bij elkaar om dat prijsverschil te rechtvaardigen. Een Tokina 24-70 F/2.8 Pro kost minder dan de helft en is nagenoeg net zo goed. Dat heeft Nikon wel fout gedaan. De prijsstelling is absurd.

Andere zaken:
Dit objectief is zwaar en groot. In combinatie met een FX camera van Nikon is het een heel gewicht. Je moet wel sterk zijn om dit de hele dag te kunnen dragen. Je valt ook erg op met dit objectief. Ondanks dat het een zoom groothoek is, is de lens enorm groot.

Het diafragma is opgebouwd uit negen lamellen. Mede dit feit zorgt ervoor dat de achtergrond onscherpte (Bokeh) fantastisch mooi zacht en egaal is. Zulke mooie Bokeh zie je zelden. Dat is zeker wat geld waard.

De auto focus functie werkt precies en snel zoals je altijd gewend bent van Nikon.

Het objectief is degelijk en zwaar gebouwd. Maar pas op, niets is wat het lijkt dat het is. Bij mij zijn er in het verleden al twee afgebroken net boven het bajonet. Daar zit de zwakke plek van dit objectief. Dit objectief mag wel heel zwaar gebouwd zijn, maar hij mag echt geen optater krijgen want hij breekt net boven de bajonet vatting af. Nikon heeft het voor mij destijds heel erg netjes opgelost. En voor jou straks misschien ook, maar de bouwkwaliteit die geweldig is kan nog steeds zwakke punten in zich verbergen. Ik heb het helaas mogen ervaren inmiddels al weer lang geleden. Ook met een zeer degelijk gebouwd objectief zul je voorzichtig moeten zijn. Dit objectief is gevoeliger dan je denkt.

Ghosting and flare is prima in orde door middel van de Nano coating op het voorste lens element. Ik zie wel test waar beweerd wordt dat het niet zo is, maar die hebben dan op een DX camera getest. Daar kan dit objectief wel op gebruikt worden, maar daar is hij niet voor ontworpen. Hij is ontworpen voor FX Nikon camera’s. Concluderen op een D7000 dat de ghosting and flare niet in orde is slaat nergens op. Er is dan fout getest.

Eigenlijk ben ik alleen maar positief over Nikon’s 24-70mm VR F/2,8. Alleen die prijs, die vind ik echt kant nog wal raken. Dat is mijn enige hele grote min punt. In een 70-200mm van Nikon zit meer glas, meer materiaal en die is goedkoper. Rara, hoe kan dat? Ik snap echt helemaal niets van die prijs.

Plussen:
  • Zeer goede beeldkwaliteit
  • VR functie, werkt goed
Minnen:
  • Wel heel erg duur
  • Is kwetsbaarder dan dat hij lijkt
  • Zwaar
  • Erg groot
Resumé:
Een zeer goed objectief, maar met een erg hoge prijs maar kijk ook eens naar de Tokina 24-70mm F/2.8. En die is ook erg goed. Ik zou mijn geld niet aan deze lens uitgeven. Ook al is hij erg goed. De reden is simpel, hij is te duur.

Beoordeling: 8.0 (door de prijs)