Een foto neem je niet, een foto maak je

Ik zeg het heel vaak: Een foto neem je niet, je maakt een foto!

Het wordt ook geen verhaaltje over goed of slecht over jpg en RAW. Al hoewel het eigenlijk daar wel over gaat. In RAW fotograferen betekent automatisch dat je altijd moet nabewerken. Met jpg hoeft dat niet, mits je goed fotografeert. Een groot verschil dus. Aan beide bestanden zitten hun specifieke eigenschappen.

Omdat de meerderheid in RAW fotografeert is dit voor even zoveel mensen een onbekend fenomeen. Je weet alleen maar wat je weet en wat je niet weet kun je dus ook niet goed beoordelen. Daarom maar eens goed laten zien wat er met jpg allemaal mogelijk is. Aan de hand van een door cursist Paul gefotografeerd onderwerp. Hij maakte het nadat ik hem het had geleerd. En natuurlijk moest ik nog helpen met bepaalde keuzes of ideeën tijdens het fotograferen. Het zou raar zijn als dat niet zo was. Dan hoef je ook niet meer op les te komen. Het belangrijkste van onderstaande reeks foto’s is dat het een proces is. Je begint met niets en je eindigt als het goed is met een hele mooie foto. Een foto die precies zo kan worden als jij wenste. Maar bedenk goed, je begint altijd met niets. Wat dat betreft is het net schilderen. Daarbij begin je ook altijd met een leeg doek.
Stacks Image 14745
Omdat je een foto niet neemt maar maakt moet een foto altijd opgebouwd worden. En opbouwen doe je stap voor stap. In dit geval was het een rustige situatie in de studio met een losse Nissin I60 flitser en een softboxje erop. Bovenstaand zie je de eerst gemaakte foto. Nu niet meteen stoppen met lezen! Ja, hij is nog niet mooi, maar dat gaat het uiteindelijk wel worden. Of het mooi wordt hangt af van smaak en de keuzes die je maakt.
De bovenstaande foto is niet meer dan eerste opzet.
Een foto bouw je op. Door keuzes te maken. Zonder keuzes geen mooie foto’s. Als je niets doet dan gebeurd er ook niets. Dus lees nog even door alsjeblieft. Op naar de volgende foto.
Stacks Image 14749
De eerste stap was om een tafel neer te zetten voor een totaal witte achtergrond. Met een witte achtergrond kun je doen wat je wilt. In de bovenstaande foto zorgt Paul door de techniek licht tegenhouden dat de achtergrond donkerder wordt, maar niet diep zwart. Dat is gelijk weer zo saai. De foto is al beter en nu gaan we door middel van spelen met het tegenhouden van licht anders tegen te houden een verloopje in de achtergrond te krijgen.
Stacks Image 15485
Als je goed kijkt naar de achtergrond zie ja dat het gelukt is. Links zit het donkerste deel en loopt langzaam door naar lichter aan de rechter zijde van de achtergrond. Ik ga niet alles uitleggen en laten zien. Het gaat erom dat jullie kunnen zien wat er allemaal mogelijk is als je echt gaat fotograferen met jpg en niet alles uit je nabewerking tevoorschijn wilt toveren. Met photoshop kun je ook verlopende achtergrondjes maken, maar nooit zoals deze. Dat is altijd anders. Hoe dan ook over bovenstaand verloopje in de achtergrond waren we tevreden. En we hebben er meer gemaakt. Wat lichter, wat donkerder, meer naar rechts en meer naar links. Alles is mogelijk. En de grote truc was alles te doen met slechts één flitser. Je kunt met één flitser je onderwerp en achtergrond verlichten.
Stacks Image 15495
Paul en ik zijn vervolgens verder gegaan met de totale compositie. Er zijn nog een paar attributen bijgekomen. Beetje schuiven hier, beetje schuiven daar en dit was ongeveer de opstelling (stilleven) zoals we het wilde fotograferen. Met bewust een beetje ruimte in de foto. Geïnspireerd op de “oude” Hollandsche meesters” en hun oude stillevens. De achtergrond is nu een stuk donkerder ineens. Hoe kan dat dan? Paul heeft inmiddels vele keuzes gemaakt. Instellingen die in de camera te maken zijn. Waar moet je dan aan denken? Aan instellingen als in welke kleurstand ga ik fotograferen? Contrast. Kleurverzadiging. Wat ga je doen met je S en H waarden (geldt alleen voor Fuji). Ga je wel of niet je dynamisch bereik vanuit de camera vergroten? Welke Kelvin waarde ga je gebruiken? Allemaal keuzes die bovenstaande foto tot stand hebben doen komen. Er zijn dus een paar stappen tussenuit in dit proces, maar ik denk dat je de opbouw wel kunt zien.
Stacks Image 15511
De vervolgstap was om een panty over de lens heen te doen. Een niet te dikke panty die vervolgens goed strak getrokken en vast gezet wordt met de zonnekap. Je ziet dat al het opgebouwde in de vorige foto in één keer weg is. Een panty verlaagt het contrast aanzienlijk. Dus daar moest Paul een oplossing voor zoeken. En inderdaad, als je contrast tekort komt door een panty dan verhoog je die weer in je camera. Door contrast te verhogen. Hoe simpel is het?!
Stacks Image 15543
Na de contrast verhoging vanuit de camera ziet de foto er vervolgens las de bovenstaande eruit. Het lijkt nu wat gedateerder en zachter. Het flitslicht wat links stond opgesteld veroorzaakte wel vals licht op de panty. Daardoor komt die rare en te zichtbare lichte vlek linksonder in de foto. Als je er last van hebt moet je zorgen dat het flitslicht er niet op kan vallen. Dus een tweede zwarte reflectiescherm kwam er bij om het licht tegen te houden, maar nu richting de camera. Wanneer je goed kijkt naar deze foto zie je dat er nog wat witten tekort komen. Dat hebben we aangepast door middel van de H ( hoge lichten) van de Fuji. Die zorgt alleen voor meer of minder wit en niets anders. Het is bijna als photshoppen. In photoshop schuif je aan je histogram of levels en bij jpg fotografie doe je dat meteen in de camera. Zo goed mogelijk fotograferen. Daarna zijn we om die laatste reden ook nog iets anders gaan belichten. Iets lichter. Waarom? Omdat we dat mooier vonden. En vanuit de Fuji is er ook nog een korrel bij gekomen. Een aantal Fuji modellen kunnen dat, op zich ben ik er niet zo gek op, maar bij deze foto werkte het wel. De laatste veranderingen en aanpassingen zorgden voor het onderstaande eindresultaat!
Stacks Image 15553
En met deze foto waren Paul en ik helemaal blij. Puur uit de camera gehaald door veel met instellingen en belichtingen te spelen. Contrasten, kleurverzadiging, witbalans, zwarten en hoge lichten en kleurstanden, panty en een korrel (kunstmatig vanuit de camera) hebben deze foto gemaakt zonder enige nabewerking. Gewoon schieten zoals je de foto wilt fotograferen. Niets meer en niets minder. In totaal hebben we hierover ongeveer twee uur gedaan. En dat is dan inclusief les. En als de foto klaar is dan is hij ook klaar.
Stacks Image 15584
Stacks Image 15572
Links zie je de foto hoe we begonnen zijn en rechts waar we geëindigd zijn. Helemaal tevreden en rechtstreeks uit de camera. Deze uitleg laat zien dat je een foto niet neemt, maar maakt. Je begint met niets en je eindigt met je gewenste eind resultaat. Het is opbouwen en streven naar het beste of mooiste. Als je weet waar camera instellingen voor dienen, hoe ze werken dan is het bovenstaande heel goed mogelijk. Ik hoop dat dit een duidelijk praatje bij een plaatje is.