Kiezen is een keuze

Kiezen is een keuze. Wat een inkoppertje. Een cliché, een dooddoener! Dat kan wel zo zijn, maar toch is kiezen het belangrijkste wat er is. Kies… en er gebeurt iets. Kies niet en er gebeurt niets.
Kiezen is voor mij een eerste levensbehoefte. Vroeger, toen ik jonger was kon ik het nog niet zo goed, maar met het klimmen der jaren ben ik een specialist geworden. En dat heb ik mede te danken aan fotografie.

Kiezen betekent letterlijk uit meerdere mogelijkheden één nemen. Iedereen kent het woord kiezen. Slechts weinigen kunnen het toepassen. Van kiezen wordt je altijd beter. Om dat te weten moet je eerst een keer gekozen hebben. Veel mensen zijn bang voor keuzes want het zou wel eens een averechts of negatief effect kunnen hebben. "En oh, wat dan?" Bang voor de gevolgen van een keuze. Kiezen heeft daarom ook veel met zelfvertrouwen te maken. Wanneer je zelfvertrouwen hebt is het niet zo moeilijk kiezen. Je weet namelijk dat de gevolgen van een "slechte" keuze te overzien zijn. Die los je dan ook wel weer op. Omdat je het geheel kunt overzien zowel de goede als de slechte kant van een keuze. Overzien betekent dat je weet waar je mee bezig bent. Kennis van iets, bijvoorbeeld fotografie maakt een keuze makkelijker.

Sterker nog, ook slechte keuzes zijn vaak helemaal niet slecht. Ook van een slechte keuze word je beter. Van een slechte keuze leer je en word je beter of wijzer. Dat gaat alleen op als je er ook van wilt leren. Als je deze gedachtengang kunt volgen dan bestaan er eigenlijk geen slechte keuzes. Wat je doet, doe je, maar je wordt altijd beter van keuzes maken. Ik zeg niet dat kiezen makkelijk is voor iemand die ermee begint. Het heeft wat tijd nodig om te ontdekken dat wat je ook doet of kiest, je er eigenlijk altijd beter van wordt.

Deze Patrick kijkt over kiezen gaat wel degelijk over fotografie. Ik heb er lang geleden (1995, daarvoor was het alleen maar fotografie met film) ervoor gekozen om in jpg te fotograferen. En nu niet denken, oh jee, daar gaat hij weer. Het wordt niet zo'n blog! Waarom was die keuze voor mij zo makkelijk? Omdat ik in 1995 het vak fotografie al zo'n 16 jaar grotendeels beheerste. Het geleerde tijdens de opleiding fotografie aan de MTS voor fotografie in Den Haag kon ik naadloos toepassen in het aanstormende digitale tijdperk. En natuurlijk heb ik ook weleens in RAW gefotografeerd. Waarom? Als je het niet probeert dan weet je het niet. Als je niet beide kanten kent valt er iets te kiezen. Laatst genoemde gaf mij echter zoveel nadelen dat ik echt lekker door ben gegaan met jpg fotografie. Daarmee kan ik precies een foto maken zoals ik de foto vooraf bedacht had. In RAW lukt me dat absoluut niet. Alles wat je kiest wordt niet opgeslagen en na afloop kun je achter je computer weer helemaal van voor af aan beginnen. Dat is voor mij niet logisch. Waarom moeilijk als het ook makkelijk kan? Ook dat is een keuze. Makkelijk doen is JPG en moeilijk doen is RAW.

Om keuzes te kunnen maken is het wel handig dat je je camera begrijpt. Weet wat de knopjes doen en beteken en wat het voor resultaten geeft. Als je dat kan en weet kun je heel makkelijk voor jpg fotografie kiezen. Wanneer je dat niet weet of kan dan is het beter om in RAW te fotograferen. Dan kun je namelijk achteraf nog zo lekker corrigeren. Corrigeren is het meest gebruikte woord wat wordt gebruikt als RAW fotografie ter sprake komt. Corrigeren. Dat doe je als er iets niet goed is. Ergens in het proces is er iets fout gegaan. In het geval van RAW fotografie is het niet omdat er een verkeerde keuze is gemaakt, nee er wordt geen enkele keuze gemaakt tijdens RAW fotografie behalve dan misschien (hopelijk) een beetje de belichting aanpassen. Toch nog één keuze. Fotografie bestaat echter uit veel meer keuzes. En daar komt weer het rijtje van: contrast, kleurverzadiging, Active D Lighting, DRO, welke film simulatiestand ga je gebruiken? Ook die heeft veel invloed op de totale look van je foto. Door keuzes maken worden je foto's beter of slechter. Als het slechter wordt moet je de andere kant op met je keuze. Als het beter wordt ga je proberen om met diezelfde keuze je foto nog wat mooier te maken bij de volgende te maken foto. Heel simpel. En dat riedeltje aan keuzes maak je met instellingen die je denkt nodig te hebben om je onvolkomenheden van je huidige foto op te lossen. heb je een hele moeilijke foto te maken en ben je hier een beetje bedreven in dan kost het je vijf minuten om een "perfecte" foto te maken. In principe dus twaalf in een uur. Geen slecht gemiddelde.

Op deze manier word je door middel van kiezen steeds beter en ook sneller als fotograaf. Je gaat dingen beter begrijpen en zien. Omstandigheden en problemen herkennen. Weten hoe ze op te lossen door de keuzes die je maakt in je camera, maar eerst ik je eigen koppie. En in RAW niet. Want je kiest nooit wat behalve misschien een standaard belichting aanpassing ( 1 stopje onderbelichten of zo) omdat je het altijd zo doet. Afgelopen keer was het toch ook goed?! En dan zit je thuis en dan blijkt dat er nog veel gecorrigeerd moet worden. Het was dus niet goed. En vervolgens worden dezelfde keuzes gemaakt die ik al heb gemaakt tijdens het fotograferen. Maar dan zittende achter Photoshop. En het kost veel meer tijd om te corrigeren wat niet goed is. De witbalans moet nog gekozen worden. De zwarten moet nog wat opgehelderd worden, de kleuren wat meer of minder verzadiging en ga zo maar door. Het ergste is echter als je belichting niet goed is. Daar helpt niets tegen. De eerste keuze moet altijd zijn om wat er ook gebeurt maar kom met een perfecte belichting thuis. Een perfecte belichting is niet alleen een perfecte belichting maar bevat ook de sfeer zoals jij die wenst in een foto. Een keuze dus. Iets wat je van tevoren al in gedachte had voordat je de eerste foto nog ging maken. Dan moet je al min of meer weten wat je wilt gaan maken. Ook weer een keuze. Wanneer je dat pas gaat doen achter de computer is het te laat of het kost je verschrikkelijk veel tijd en bewerken. Terwijl je met JPG in een hele tricky situatie toch wel in vijf a zes minuten klaar zou kunnen zijn geweest. Je hebt een keuze.

En in het dagelijks leven doe ik het ook zo. Mijn leven is zo simpel met kiezen. En ik aanvaard altijd de gevolgen.

De eerste foto rechtstreeks uit de camera
_DSF7296
De laatste en beste foto rechtstreeks uit de camera
_DSF7364 - Version 2
P.S. Wel jeugdpuistjes weg gehaald bij mijn dochter. Doe ik normaal niet, maar dat was een afspraak met mijn dochter. Is ook een keuze. En alles wat je ziet als verschil tussen de bovenste en onderste foto is een resultaat komende uit de camera als gevolg van mijn keuzes en smaak. Op puistjes wegstippen na, geen enkele nabewerking.