Digitale Fotografie Vakantie

Fuji X-T10

Was ooit de allereerste systeem camera die ik heb getest
Patrick Mollema
De eerste systeem camera die ik test. Fuji is een merk waar ik al jaren helemaal gek op ben. Fuji heeft echt verstand van kleuren en weten deze kennis in de Fuji beeldsensoren te stoppen. Waar Canon en Nikon eigenlijk voornamelijk objectieven bouwers zijn, is Fuji een filmfabrikant. Verschil in kennis levert ook verschillende oplossingen op. Zo zijn Fuji's beeldsensoren revolutionair te noemen. Dat was al zo met de Fuji S3 en S5 Pro en continueert zich in de X10 en andere systeem camera's van Fuji.

Wil je echt mooie kleuren hebben dan moet je bij Fuji zijn.
Stacks Image 16
De Fuji is het best te gebruiken op de A stand. Diafragma voorkeuze. Manueel heeft eigenlijk altijd mijn voorkeur maar niet met de Fuji X10. De meetzoeker laat geen gegevens zien aangaande sluitertijd en diafragma. Die kun je alleen achter op het zeer duidelijke en kleurechte lCD scherm zien. Niet echt handig met M fotografie, vandaar dat mijn advies is om de X10 voornamelijk op de A stand te gebruiken.
Je kiest als eerste bewust een bepaald diafragma en de camera zoekt de beste sluitertijd erbij. En dit doet de Fuji X10 opvallend goed. Ik had er al over gelezen en gehoord, maar het is echt opvallend goed.

De foto hieronder is in één keer geschoten met diafragma voorkeuze. De belichting is exact goed en de kleuren zijn fenomenaal. De huidtinten lopen vloeiend en beter door dan ieder ander merk camera fabrikant kan leveren. Het is een huis-tuin- en keukenfoto, maar technisch meteen erg goed. Beter dan de beruchte 0 meting met iedere spiegelreflex die ik ken. Daarnaast is de automatisch witbalans ook erg goed.
Stacks Image 139
De volgende testfoto is één van mijn curisten tijdens de lunch. Hij zit onder een afdakje en het licht komt dus eigenlijk meer van achteren dan van voor. Het is min of meer een tegenlicht opname. Kijk eens wat de de Fuji X10 ervan brouwt. Dit is wel een belichting gecorrigeerde opname. In de eerste foto beet het witte haar van de cursist iets uit. Vandaar dat ik de belichting snel op de bovenkant van de camera met -2/3 heb gecorrigeerd. Werkende in de diafragma voorkeuze stand. Het werkt sneller en makkelijker. Als je de vaardigheden hebt om goed en snel een foto na het maken te kunnen beoordelen, kun je met de Fuji X10 snel een belichting correctie toepassen middels een draai aan de belichting correctie knop. Eén klik is een derde stop correctie, twee klikjes is een 2/3 stop correctie. Dit kun je blindelings doen. Je hoeft je oog niet van de zoeker af te halen. Deze manier van werken is effectief en snel.
Werkende in de M stand moet je toch echt terug naar het LCD display en daar de instellingen bekijken. Dat werkt langzamer.

Het grote geheim van deze camera is de beeldsensor die Fuji zelf maakt. Het systeem wat hierin verwerkt is uniek. Door slimme plaatsing van de pixels in een ander patroon dan bij alle andere camera's worden betere resultaten verkregen. Om het geheel uit te leggen moet ik technisch erg ver de diepte in. Ik weet niet of dat het waard is. In het kort gezegd komt het er hier op neer.
  • Pixels zijn effectiever geplaatst
  • De EXR beeldensor is in staat overbelichtingen tegen te gaan voordat de volledige belichting heeft plaats gevonden
  • Doordat er altijd twee dezelfde pixel kleuren naast elkaar liggen kan makkelijker ruis voorkomen worden.

Je ziet het, 't is een behoorlijk technische uitleg voor iets wat niemand anders doet of kan. Alleen Fuji doet het op deze manier. Vergelijken met andere camera fabrikanten is niet mogelijk. Die doen allemaal hetzelfde. Doordat Fuji anders en beter zijn beeldsensor heeft opgebouwd komen er ook betere foto's uit de camera. De resultaten zijn echt spectaculair te noemen. Vooral ook omdat de beeldsensor vrij klein is. Kleiner dan van een spiegelreflex camera. Toch zijn de resultaten gelijk of beter. Dat is het knappe van de Fuji makers.
Stacks Image 128
De problemen met het histogram en het hoge lichten scherm (hetzelfde als bij de X-T2)

Het histogram is een belangrijke tool om tot exacte belichtingen te komen. Fuji heeft hier wederom geen aandacht aan gegeven. Er klopt heel weinig van. Waar een histogram op de computer een keurig en kloppend histogram laat zien, laat de X-H1 heel vaak niet meer dan de helft van het histogram zien. Aan de hoge lichten zijde van het histogram gaat het heel vaak mis. Dat wordt lastig nauwkeurig belichten op deze manier. Onvoorstelbaar dat Fuji dit zo ontzettend slecht heeft uitgewerkt.

Het hoge lichten scherm laat zien door middel van knipperen wanneer iets uitgebeten is. Dat gebeurt bij de X-H1’s te vroeg. En dat was bij de X-T2 en 20 ook al het geval.

Bovenstaande tekst is rechtstreeks geknipt en geplakt van de X-T2 en de X-H1. Ik kon het zo knippen en plakken. Even de type nummers veranderen en klaar is deze paragraaf. Er is helemaal niet gedaan in drie jaar tijd. Dit is en blijft mijn grootste kritiek op nu ook de X-T3.

Zie de foto hieronder. Er staat een wit paard in het beeld die niet uitbijt. Net niet! maar waar zijn de witte partijen in het histogram gebleven? Niet te zien.
De bediening is niet slecht van de camera, ook niet echt goed. De draaiknop voor de sluitertijden ligt te diep verzonken en is lastig te bedienen. Dat is absoluut wel een minpunt aan de camera.

De AF (auto focus) werkt erg goed. Snel en accuraat. Je kunt de camera blind vertrouwen. Om weer verder te gaan met een minpuntje. De X10 is een meetzoeker camera. Dat betekent dat je door een ouderwetse zoeker kijkt zoals 25 jaar geleden redelijk normaal was. Deze zoeker kijkt echter niet door het objectief heen. Maar zit er links schuin boven en kijkt langs de lens. Wanneer je inzoomt gaat de meetzoeker keurig mee. Daar is niets mis mee. En dat je in de groothoek stand een deel van je objectief in beeld hebt is ook geen ramp. Dat was vroeger ook zo. Maar als je in de telestand gaat fotograferen krijg je wel last van paralax. In de telestand wordt de foto lager gemaakt dan dat je in je zoeker ziet. Een verschil dus. De twee zoeker en objectief zijn niet helemaal perfect op elkaar afgesteld. Wel in de groothoek stand, niet in de uiterste telestand. Op zich is dit heel normaal voor meetzoeker camera's. Het is een logisch gevolg van hoe de camera is gebouwd. Voor de meeste van de lezers zal dit echter nieuw zijn. Om een onaangename verassing te voorkomen schrijf ik erover. Ik vind het niet erg, ik stoor er mij ook niet aan. Het is gewoon even leren wat je wel of niet in beeld krijgt als je in de langste tele zoomstand aan het fotograferen bent. Je moet dus iets hoger richten dan dat je door je meetzoeker ziet.

De ISO gaat goed tot 1600. Daarna wordt het allemaal snel minder, maar is nog steeds veel beter dan vergelijkbare camera's van Panasonic, Sony, Ricoh en Olympus. Fuji weet gewoon meer kwaliteit uit de kleine beeldsensor te verkrijgen. Dat komt door de unieke EXR beeldsensor. Het werkt echt.

Een ander uniek punt van de Fuji is dat je het dynamische bereik kunt vergroten. Ook hiermee is Fuji uniek. Normaal gesproken als je een overbelichtte foto maakt moet je vaak je belichting aanpassen en onderbelichten. Bij de X10 hoeft dit niet perse. Je kunt eerst met het dynamisch bereik aan het werk gaan. Van 100% kun je opschakelen naar 200% en eventueel 400%. En ook dit werkt echt. Je kunt er ongeveer één stop belichting mee winnen. Dus de foto die eerst niet goed was is na het vergroten van je dynamisch bereik met dezelfde belichting wel goed.
Wat de camera doet is het volgende. In de 100% modus is het een 12 miljoen pixel camera. Ga je naar de hoogste stand (400%) dan wordt de Fuji X10 een 6 miljoen pixel camera. De helft minder pixels heb je tot je beschikking. Interen worden de slim geplaatste pixels bij elkaar gevoegd. Ik heb al eerder geschreven dat in de Fuji beeldsensor er altijd twee pixels van dezelfde kleur naast elkaar liggen. En dit is dit truc van dynamisch bereik vergroting. De twee naast gelegen pixel worden samen gebruikt ( in de 400% stand) om 1 pixel informatie te verzamelen. Twee kleine pixels worden als het ware één grote pixel. En daar haalt Fuji winst vandaan. Een groter piuxel vangt namelijk makkelijker licht op. Laat minder ruis zien, kan hogere contrasten aan en kan beter kleuren weergeven. Slimme jongens bij Fuji.

Kortom een hele goede compacte meetzoeker camera voor rond de 550 euro. Want dat is alles wat ze ervoor vragen bij Fuji. De Camera is veel beter dan het topmodel Nikon compact camera of de G12 van Canon. Ik zeg niet dat de Fuji makkelijker en bruikbaarder is. Bediening ervan is in bepaalde opzichten best omslachtig. ga je voor kwaliteit dan koop je echt dit Fuji model.

Het is niet de vervanging van een spiegelreflex. Daarvoor is wederom de bediening te omslachtig, maar kan wel kwalitatief wedijveren met een spiegelreflex. Deze camera is top om erbij te hebben. Voor een weekendje Parijs of andere uitstapjes waarbij je geen zin hebt om de hele dag met je spiegelreflex te lopen zeulen, maar wel kwalitatief zeer goede foto's wilt maken. Zeg maar gerust gelijkwaardige foto's en misschien in een aantal gevallen zelfs wel beter foto's.
Resumé:
Zeer goede en unieke camera, door Fuji's eigen beeldsensoren. Beetje omslachtige bediening, maar maakt wel foto's waar je je vingers bij aflikt.
Prijs:
Beeldkwaliteit:
Kleuren:
Dynamisch bereik:
Draadloos flitsen:
Bouwkwaliteit:
Prijs kwaliteit verhouding:
8.5
8.5
8.5
8.5
1.0
7.0
8.0
Beoordeling: 7.5