Digitale Fotografie Vakantie

Patrick Kijkt

Cameraland wil meer reviews

De laatste Cameraland nieuwsbrief is een vreemde. Meestal gaat een nieuwsbrief over producten en/of aanbiedingen. Ditmaal niet. Deze keer gaat de nieuwsbrief erover of je alsjeblieft een review wilt schrijven over de diensten van Cameraland. Welke diensten? Nou dat wordt niet vermeld.
Rare tekst hierboven. Ik lees, maar dat kan ook aan mij liggen, dat het verkopen op prijs alleen niet meer genoeg is. Reviews zijn noodzakelijk geworden voor een winkel! Vroeger kenden ze al hun klanten, nu niet meer. Ja, dat is nogal logisch denk ik dan. Continu op prijs aanbieden in de winkel en via internet dat levert geen klanten trouwheid op. Is het ergens anders goedkoper, dan koopt men daar. En op een bepaald moment ken je inderdaad je klanten niet meer. En deze situatie is kennelijk niet zo bevredigend gezien de vraag/actie van de winkel. Er moet wat gebeuren.
82A242F1-CD91-42C4-82A4-88DEBDD4174D
10 euro voor een positieve review over Cameraland! Gaat het zo slecht daar denk ik dan? Of denk ik nu te slecht?

Reviews zijn er niet specifiek om de dienstverlening te verbeteren schrijven ze op de speciale pagina voor deze actie. Nou weet ik al enkele jaren dat dienstverlening zeker geen prioriteit heeft in de Alkmaarse fotowinkel. Het gaat erom hoog in welke lijst dan ook te komen. Gevonden worden. De macht van de getallen. Vier jaar geleden kreeg ik al te horen dat men een email database had van 1.3 miljoen mensen. En dat ze die konden benaderen voor mij als ik iets met mijn cursussen samen met hun zou gaan doen. Ze wilden de grootste worden…Kamera express voorbij! Als je dat wilt dan is dat leuk en aardig, maar daar is veel meer voor nodig dan snel leveren en op prijs verkopen. Betrouwbaarheid, eerlijkheid, kwaliteit en degelijkheid is nodig.

Je kunt niet jarenlang Redged statieven over specificeren. Zeggen dat iets meer kan dan dat het werkelijk kan. Dat heet liegen. En als je daarnaar vroeg kreeg je een antwoord: “ Ja, dat doen de anderen ook”. Wat niet waar is, maar zo makkelijk probeert men zich ervan af te maken.

Aluminium statieven verkopen alsof het carbon statieven zijn (stickertje erover heen plakken en daarvoor een carbon prijs vragen, heet in mijn vocabulaire: “belazeren of oplichterij”. Statieven van Redged zijn door scanners heen gegaan om dit te bewijzen. Dit levert geen goede reviews op. Vervolgens zeggen dat je een eigen fabriek hebt in China. Gelul! De Benro’s Redgeds en de Sirui’s komen allemaal uit de zelfde Chinese fabriek. Er wordt alleen een ander naampje op geplakt en er gaat een ander doosje omheen. En naar believen worden de specificaties ook nog wat opgeschroefd. Maar please, zeg niet dat je een eigen fabriek hebt. Het is gewoon een leugen. En als er iets is waar ik niet tegen kan…

Als iemand iets in je winkel koopt en het is niet compleet, dan moet je after sales service verlenen. Ook als is het maar een ontbrekend schroefje van een statief. Als winkel moet ervoor zorgen dat dat schroefje er alsnog komt. Niet dus. De klant is van ellende maar naar een winkel in Amsterdam gegaan. Dat is geen goede service en levert dus ook geen goede review op. De klant moest niet zeuren.

93623F27-4E3E-44D4-8E31-6DAEBD5C370D
In de afbeelding hierboven zie je een gedeelte van de door Cameraland geschreven tekst. Er is veel meer aan de hand schrijft men. Nou dat denk ik ook. Het is een manier van reviews vergaren die nergens op slaat schrijft men! Daar ben ik het helemaal mee eens. En let ook even op de vet gedrukte tekst met een sterretje.

Dat sterretje brengt je naar een begeleidende tekst die eist van je dat je je persoonlijke gegevens moet invullen. Dus ze willen niet alleen een goede review van je, maar ze willen ook hun database verder uitbreiden met jouw gegevens. Gegevens die ze wel degelijk gebruiken in contacten met derden als het ze uitkomt. Ik heb het zelf ervaren hoe jouw gegevens eventueel met mij gedeeld hadden kunnen worden als ik toegehapt zou hebben op een slecht voorstel. Dat heb ik niet gedaan omdat ik niet wens samen te werken of mijn naam verbonden wil zien aan een bedrijf waar ik niet in geloof of achter kan staan.

En ook nu wordt je wederom met open ogen in de maling genomen. Je kunt 10 euro krijgen, maar je moet er wel eerst 50 uitgeven. Kortom Cameraland wordt er nooit slechter van. Zij hebben een probleem. Ze houden je een wortel voor maar daarvoor moet je wel eerst betalen. Ooit kreeg ik van de eigenaren te horen dat ze de allergrootste winkel van Nederland wilde worden. De grootste… nee, niet de beste, daar heb ik ze niet over gehoord. En nu enkele jaren later moet men smeken om reviews. Van mij krijgen ze hem in ieder geval niet. Teveel slechte ervaringen. En als ik er één zou schrijven…Nou ja, dat is deze blog eigenlijk geworden. Een hele slechte review. Zou ik daar nog 10 euro voor krijgen?

En ja jullie als consumenten hebben ook nog een rol hierin. Koop er niet! Koop niet bij een winkel die probeert de goedkoopste te zijn. Dat kan niet. Het gaat altijd ten koste van iets bijvoorbeeld kwaliteit. En daarom is Cameraland alles behalve een favoriete fotowinkel voor mij. Het gaat alleen maar om getallen. Groot , groter grootst. De grootste van Nederland worden. Hoger of nog liever het hoogst in de zoeklijsten staan. En nu kennen ze een groot gedeelte van hun klanten niet meer. Ja dat krijg je als teveel naar binnen gericht werkt. Kwaliteit is waar het werkelijk om draait. Probeer eens om de beste van Nederland te worden is mijn tip.