Digitale Fotografie Vakantie

Patrick Kijkt

Schrijven met licht

Schrijven met licht is het Latijnse woord voor fotografie. Nou gaat dit niet zo'n balblabla blog worden. Ik heb een andere ingang voor schrijven met licht. Wanneer je niet met licht kunt schrijven kun je eigenlijk ook niet fotograferen. Teveel mensen pretenderen het te kunnen. Dat stoort mij. Dan denk jij misschien: "man, wat kan jou dat boeien?" Nou heel veel. Het gaat over vakmanschap erover een zuivere benadering van phos (licht) graphein (schrijven). Teveel koekenbakkers denken er verstand ervan te hebben. Nu heb ik commercieel gezien daar geen last van, maar wel moreel. Hoezo is iemand zomaar ineens fotograaf? Een schrijver met licht? Les verder voor meer en gratis lesjes. Ik vertel natuurlijk niet alles, want dan moet je maar op cursus komen. Ook voor degene die al les geven.

7-flitsers
In mijn eigen fotografie, maar ook met al mijn cursussen ga ik uit van NATUUR WETTEN. Met één flitser werken is het eenvoudigste wat er is. Je kunt dan niet fout gaan. Behalve wanneer je je flitser te laag plaatst. Want dat is de eerste natuurwet. Licht komt nooit uit de grond. Nergens niet op de gehele wereld dat er licht uit de grond komt. Ga je met meerdere flitsers werken dan gaat het heel makkelijk fout of het voegt niets toe.
Wanneer je verstand en respect hebt van/voor natuurwetten en weet dat er op de hele wereld één zon is dan is er altijd ook maar één schaduw. Simpel he?
De kracht van licht is dat wat je wilt laten zien zet je een lichtje op en wat je niet wilt laten zien zet je geen lichtje op. Dan krijg je vanzelf verschillen en verschillen maken het wat het ook mag zijn altijd spannender. De kracht van licht is ook:

Dat je van een lelijk iemand een goddelijke vrouw kunnen maken.
Van een zielig klein mannetje een sterke persoonlijkheid kunnen maken.


Dat doe je met licht. Maar wel met een geheel ander licht. Niet hetzelfde licht. Ook al kom ik dat wel heel erg vaak tegen.
Dan zie ik weer de foto's voorbij komen van andere cursussen en cursisten en dan denk ik, oh mijn god! Lampje voor, lampje links van achteren, maar die creëert een schaduw rechts dus rechts van achteren moet er ook lamp bijkomen en weet je wat…we hebben nog een flitser over laten we er ook nog maar één op de achtergrond plaatsen. Is wel leuk en geinig, maar het voegt helemaal niets toe.

Wat je krijgt is dubbele schaduwen.Want met licht maak je schaduwen. Dus twee lampen is bij heel veel fotografen twee schaduwen.
Licht wordt bij de licht koekenbakkers die zichzelf fotograaf of leraar fotografie noemen altijd gebruikt om te verlichten, maar nooit om schaduwen te maken. Ze plaatsen alleen maar extra lampen om extra te verlichten en halen daarmee de schaduwen weg. En ik heb het al geschreven, licht en schaduw horen bij elkaar. De ene gaat niet zonder de andere. Ook dat is een natuur wet. Het is als Ying en Yang.

In plaats daarvan worden er steeds meer lampen, lichten en flitsers neergezet om maar te imponeren. Waar het werkelijk om gaat komt nooit ten sprake. Wat is de functie van een schaduw? En dan zie ik weer cursussen en cursisten op FB of andere sociale media voorbij komen en dan zie ik resultaten voorbij die voor gaan zorgen dat jij het nooit zult gaan leren. Met licht schrijven is niet zomaar een beetje lampjes in het wilde weg plaatsen zonder dat er een gedachte achter zit. Op deze manier kom je er nooit uit. Waarom dan niet? . Je weet niet waarom je het doet. Je doet maar wat. Beetje alles invullen met licht en dan collectief gaan roepen, ja gaaf, ja leuk, of oh wat mooi. Ik werk met een licht theorie. gepasseerd op de natuur en haar wetten. En op het werk van de oude meesters. Bij voorbeeld bij Rembrandt zie je nooit van twee kanten licht komen. Hij schilderde ook volgens de natuur wetten. En echt niet alleen Rembrandt. Zo zijn er meer en daarom zijn die nu meesters en de rest niet. Dus wat wil jij?

Bij mij kun je wel theorie en logica verwachten, maar ik ga niet alles weggeven op internet. Als je het echt wilt weten dan moet je maar op cursus komen. Ik ben niet bang voor concurrenten want al zou ik ze zwart op wit al mijn kennis geven, dan kunnen ze er nog niets mee. Waar het mij omgaat dat als je licht niet beheerst en de theorie achter licht niet kent je er ook nooit mee kunt schrijven. Kennis is vereist. Net zoals studie. Heel veel studeren en oefenen. En misschien nog wel belangrijker, nadenken over licht.

Dure softboxen en flits apparatuur zijn absoluut niet nodig. De beste softboxen zijn piepschuim platen die je voor 30 cent bij de Gamma of praxis haalt. Of een oud wit, doch schoon laken kan ook een prachtige softbox zijn. Hoezo is een reportage flitser altijd knetterhard en kan het nooit mooi worden? Dat soort flauwekul vind ik ook op internet. Onderstaande foto is gemaakt met twee zeer goedkope reportage flitsers van 150 euro per stuk (Cactus) en een oud laken. Kijk eens wat een mooi zacht licht. Gebundeld zacht licht! Het lijkt een contradictie maar het is 't niet. Want daarbij kom kijken de techniek van licht tegenhouden. Hmmm, dat laatste wordt al helemaal nergens gedoceerd. Hoogstens hoe je nog makkelijk extra lampen bij kunt plaatsen. En nee, het is ook geen Rembrandt licht. Dat bestaat helemaal niet. Licht bestaat uit schaduwen. Men wil er een soort licht mee kunnen aangeven, maar daar zit een hele theorie achter.

Janna


Kortom koekenbakkers qua licht zijn er genoeg. Ze kunnen er niets aan doen, want ze hebben nooit een goede leraar en les mogen genieten. Maar daarna is het wel erg pretentieus om te doen alsof je er verstand van hebt. Ik kan helaas geen voorbeelden hier laten zien van anderen. Dat zou te blamerend en niet netjes van mij zijn. Maar… ongeveer bij alles wat ik zie , zie ik ook dat er geen enkele gedachte achter zit. Er worden gewoon maar een paar flitsers neer gedonderd. En iedere keer weer dezelfde licht opstelling. En dat kan niet. Ieder onderwerp heeft zijn eigen specifieke licht nodig.

Dat je van een lelijk iemand een goddelijke vrouw kunnen maken.
Van een zielig klein mannetje een sterke persoonlijkheid kunnen maken.

Even maar weer herhalen de bovenstaande tekst. Maar de flits koekenbakkers gebruiken heel veel de zelfde licht opstelling.

Ja maar, roept die ene dan…. ik heb die ene lamp verplaatst.
Ja, maar je zit nog steeds vol op de lange kant te belichten koekenbakker. En dat kan echt niet.
Lange kant? Wat is dat?
Nou de andere kant van de korte kant!
Wat is de korte kant dan?
Hey, ga jij lekker eens een cursus volgen. Zo niet, noem jezelf dan ook geen fotograaf of nog erger fotografie leraar.
Waarom haal je steeds alle schaduwen weg?
Ja dat is leuk. Overal licht vandaan laten komen want dan kan je het beter zien. En ik heb er genoeg.
Schaduwen haal je nooit weg. Schaduwen maak je om ze nooit meer weg te halen.
Wel eens van neuzen plakken gehoord?
Huh wat???
Einde discussie.

Voor de meesten lijkt het wel alsof licht alleen maar nodig is om een juiste belichting te maken. Hoe meer licht, des te meer plezier. En laat het dan ook nog eens van alle kanten komen en het fotografie feest kan niet meer stuk. Ik word er zo moe van. Meer licht betekent zo goed las altijd één grote doffe ellende en waardeloze foto.

Ja maar ik heb ook schaduwen hoor.
Ja, maar ze zitten over al en nergens en ze kloppen niet!
Maar, ik heb ze echt.
Je kan geen schaduw links en rechts tegelijk hebben. Dan staat je licht verkeerd als je de natuur wetten kent en zou respecteren. Als je die zou hanteren dan zorgen de natuur wetten ervoor dat het er altijd natuurlijk uitziet.
Maar mag ik dan nooit eens wat anders doen?
Jawel, doet het een keer voor de gein, maar doe in hemelsnaam niet alsof dat de standaard is. Je kunt jouw gebrek aan kennis in kunde niet als standaard gaan stellen. Ga niet zeggen dat je er verstand van hebt als je niet in staat bent om natuurlijk licht te creëren. Want dat is de basis.
Nou, ik vind het mooi.
Dat moet jij weten maar val er anderen niet mee lastig.

  • Ooit een boom gezien met twee schaduwen?
  • Ook al werk je met 100 lampen bij de echte en goede fotograaf zie je slechts 1 één schaduw.
  • De schaduw is de handtekening van de fotograaf en niet het licht.

Er worden des ondanks nog steeds genoeg mooie foto's gemaakt. Ook met fout licht, maar het kan bijna altijd veel mooier. Gewoon even het licht beter neerzetten. Zoveel potentiële mooie foto's worden verprutst omdat men fotografeert zonder visie en kennis. En dan nog met koekenbakker licht. Fotografie is schrijven met licht.

In de film wereld word er veel meer met mooi licht gewerkt. Daar wordt veel meer tijd, aandacht en geld aan besteed. Vaak huurt men een goede fotograaf in.

Er zijn vier categorieën fotografen:

Koekenbakkers:
Die gaan het echt nooit leren. Het is ook echt een heel ander beroep.

De copy cats:
Denken na te kunnen doen wat ze ooit gezien hebben. Niet gehinderd door enige vorm van kennis. Geen idee hebbende wat ze aan het doen zijn.

One trick pony's:
In principe kennen ze één truc. Het is eigenlijk helemaal geen truc maar ze denken dat zelf wel. Ze behangen iedere foto vol met lampen. Beetje licht hier, beetje licht daar… net zolang totdat alles wel zo'n beetje licht is. En dat is dan de truc. Steeds meer licht en minder schaduwen of meerdere schaduwen. En dat moet dan de grote truc zijn. Er zijn er ook wel die dan besluiten om les te gaan geven. Ieder onderwerp wordt precies het zelfde benaderd. Zelfde licht opstelling wat het onderwerp ook is. En als ze dan een keer iets veranderen aan het licht dan voelen ze zich gelijk God van het licht. Maar ze weten nog steeds niet hoe of waarom. Voel je nu nooit de God van het licht want dat is alleen God zelf. Die heeft ons een lamp gegeven, de zon! Die One track Pony's zijn de meest irritante groep fotografen. Ze roepen en schreeuwen om het hardst terwijl ze het niet beheersen.

Goede fotografen:
Hebben geen visie maar kunnen wel goed met licht en schaduwen werken. Ze hebben ooit een goede leermeester gehad. En als je je daaraan houdt kom je altijd met goede en mooie foto's op de proppen. Neigt wel vaak naar veel van het zelfde, maar het is altijd goed en dat is heel erg fijn.

Topfotografen:
Doen wat nodig is. Hebben een visie, kennis en kunde. Ze hebben verstand van licht. Dat is het allerbelangrijkste en kunnen daardoor soms hele verassende foto's laten zien. Dat is wat een iemand een topfotograaf maakt. Niet altijd maar wel regelmatig met een topfoto komen. Niemand kan altijd een topfoto maken.

Bepaal zelf tot welke groep jij hoort. En wil je naar een andere groep dan zul je les moeten nemen. Maar dan wel bij de juiste. Ja ik ben eigenwijs. Ook al roept de hele wereld wat anders. Over licht of RAW en ga zomaar door. Maar ik heb een visie en er verstand van en pas dan mag je ook eigenwijs zijn.

Een goede fotograaf is altijd eigenwijs, maar niet perse een eikel!

twee-flitsers
Twee flitsers van 150 euro





7-flitsers
Zeven flitsers, maar slechts één schaduw (zeven keer 150 euro)




vijf-flitsers
Vijf flitsers, maar al het licht blijft van één kant komen

1-flitser
Eén flitser

Dano
Eén flitser

Ingrid
Eén flitser



En bedenk dat zwarten (schaduwen) hun functie hebben. Simpel he?