Digitale Fotografie Vakantie

Patrick Kijkt

Vlaamse persgroep steelt mijn foto

s ochtends heb ik een ritueel dat ik tijdens mijn ontbijt de elektronische krant lees middels het www.ad.nl . Even lekker rustig wakker worden en meteen het belangrijkste nieuws tot mij nemen. Ik wil hier immers op het Franse platteland niet afstompen en wereldvreemde worden.

Tijdens het lezen van diverse berichten zie ik opeens een voor mij bekende foto. Sterker nog het is mijn foto!
Een foto van mijn kapotte eitje staat op de voorpagina van het AD.nl Om er zeker van te zijn heb ik toch nog maar even mij archief geopend en gekeken of het wel echt zo was. Maar het was hem precies. Tot aan de gaatjes in de eierschil toe.

Een vreemde gewaarwording kan ik je zeggen. Ineens ben je klaarwakker ( oh nee, dat is die andere krant) en een lichte verbazing maar zeker ook enige boosheid viel mij ten deel. “ Een beetje ongevraagd mijn foto gebruiken, hoe kan dat nu?”
Ik heb direct een keurige mail verzonden naar de fotoredactie van het AD. Even snel kwam er een keurig antwoord terug dat het AD hier niet verantwoordelijk voor is, maar dat ik daarvoor met de Vlaamse Persgroep moet communiceren. De foto redactie van het AD schreef verder nog dat het geen probleem zou zijn dat de Persgroep een schikking zou maken voor ongeoorloofde gebruik van mijn foto. Iets waar ik in dit stadium nog helemaal niet op uit was.

Ze blijken bij de Persgroep in België verantwoordelijk te zijn voor het nieuws wat gebruikt wordt op het AD.nl Dit heb ik nooit geweten. Maar dat maakt ook niet uit, ik wilde gewoon een antwoord op mijn vraag. Nagenoeg dezelfde mail over het ongeoorloofde gebruik van mijn foto ging dus ditmaal naar de Belgische Persgroep.

Enkele uren later kwam er al een antwoord met als aanhef: “Beste……,”
Beste, wie is er beste? Ik toch? Ik heb toch een naam? Die heb ik er toch keurig bijgezet in mijn mail? Ja, maar mijn naam is niet gebruikt. Niet erg netjes als je net iemands foto hebt misbruikt en inbreuk hebt gepleegd op het copyright. Of zouden ze dit zo vaak doen dat ze gewoon een standaard mail klaar hebben staan, alleen in dit geval zijn ze even spontaan vergeten mijn naam nog in te vullen? Want daar leek het eigenlijk ook wel op. Het was maar even een vermoeden. Of was het een gestresste manager die antwoordde?
Hoe dan ook, het klopte niet en ik wilde excuses hiervoor ontvangen met een goede uitleg van zaken. De aanhef was dus verre van correct, en de rest van de mail was helaas nog onbeschofter.
De verklaring luidde; het was een fout was van een redacteur en het zou niet meer. Punt. Verder geen excuses of iets dergelijks. Helemaal niets. Het antwoord was echt niet langer dan ik hierboven beschreven heb.