Digitale Fotografie Vakantie

Patrick Kijkt

Fotowinkel faillisementen

Nou eindelijk hebben we het voor elkaar. De fotowinkels vallen bij bosjes om momenteel. Met vrachtladingen tegelijk. "Dat krijg je ervan als je altijd het goedkoopste wilt kopen". Is iets tekort door de bocht deze bewering, maar... ik vlieg de bocht niet uit met deze opmerking.
Calumet USA gaat 75 winkels sluiten. Dat zijn heel wat werkloze mensen. Konijnenberg heeft na een eerdere ontslagronde nog eens ontslag aangevraagd voor 13 mensen, maar kreeg geen toestemming van het UWV. Kral is al jaren failliet. Foto Combi winkels is ook al lang geleden. Honderden winkels zijn met de tijd al verdwenen. Faillisementen die je bijna niet zag of ziet. Maar ze zijn er wel. En nu komen de volgende eraan.

Calumet Nederland verkoopt standaard Canon camera's met 5% verlies. Dus elke camera en objectief wat men verkoopt van dit merk leveren ze bij Calumet 5% in op de prijs waarvoor ze het ingekocht hebben. Deze manier van werken valt niet vol te houden. Calumet USA heeft inmiddels haar faillissement aangevraagd. Calumet producten onder eigen naam zullen ook ophouden te bestaan. Dit is erg vervelend en triest. Voor de medewerkers aldaar maar ook voor de soms zeer aardige producten die ze onder eigen naam verkochten. Calumet Europa is daar veel te klein voor met die paar winkels.

Waar gaat het fout? Doen de fabrikanten het dan fout? Doen de winkels iets niet goed? Zijn wij als consumenten de schuldige? Het is van alles een beetje. Als ik begin met de fabrikanten dan doen die wel eens wat fout maar niet zoveel. Zo adviseren ze alle winkels ter wereld om een camera voor een advies verkoopprijs te verkopen. Niets meer en niets minder. Ze leggen voor de introductie van een product de hele levenscyclus van een product uit en hoe en waar en wanneer je als winkelier het geld kan verdienen. Bij een levenscyclus van anderhalf jaar kan je als winkelier het eerste half jaar goed geld verdienen aan de verkopen, de tweede helft wat minder en het derde half jaar is het gewoon schoon schip maken en voorbereiden voor het opvolgende camera. Een advies verkoopprijs is echter nooit bindend/dwingend (dat mag niet) en dus duiken de meeste fotowinkels direct vanaf dag één na het beschikbaar komen van het meest recente model direct flink onder de verkoop adviesprijs. Weg marge. Weg winst, weg verdiensten, weg toekomst! Dus ja, de fotowinkels maken zelf wel hele grote fouten.

Er is altijd wel een fotowinkel te vinden die denkt het net even voor een tientje goedkoper te kunnen aanbieden en hoppakee, de hele strategie van geld verdienen is verdwenen. Iedereen volgt en niemand verdiend uiteindelijk nog wat. En ja, de consument die vindt zijn weg wel in de prijzenoorlog.

Want wij consumenten kunnen tegenwoordig heel goed met internet omgaan en weten feilloos het goedkoopste adres te vinden. En daar kopen we het dan uiteindelijk. Dat we eerst 30 kilometer moeten rijden heen en ook weer 30 kilometer terug, dat maakt niet uit. Want je bent immers 10 euro goedkoper uit en dat is ook wat waard. En 60 kilometer rijden kost niks en is tevens erg goed voor het milieu.

Doordat wij als consumenten steeds maar weer alles willen aanschaffen voor het laagste bedrag, met de beste service, de mooiste winkel, alles op voorraad (want oh wee als ze niet op voorraad hebben waar jij net voor bent gaan rijden) hebben wij het voor elkaar gekregen. De fotowinkels beginnen nu echt en masse om te vallen. De 13 mensen van Konijnenberg moeten door jouw koop gedrag met minder salaris naar huis bij dezelfde arbeid prestatie. En dat is nog maar de tijdelijke oplossing. Om gek van te worden. Ik zeg, betaal nou in hemelsnaam een tientje meer. Dan kan iedereen wat geld verdienen en behouden mensen hun banen. En je kunt nog eens ergens terecht voor service! Kijk verder dan je neus lang is.

Maar er is altijd baas boven baas. Nog niet zo lang geleden heeft de Albert Heijn BOL.com overgenomen. Nu ga ik mijn pijlen niet specifiek op BOL.com richten, maar er valt wel een trend mee te vertellen. A.H. en Bol .com zijn weer stukken groter dan Konijnenberg, Calumet, Cameraland en Kamera express bij elkaar. Als Appie Heijn echt kwaad zou willen doen kunnen ze in één keer de hele markt kapot maken . Daar is men in Zaandam kapitaalkrachtig genoeg voor. Alleen zijn ze nog niet op het idee gekomen. Als ze wel op dat hele enge idee komen heb je daarna helemaal geen fotowinkels meer in Nederland. Dan moet je alles via internet gaan bestellen. Fijn hoor, nooit meer een goede uitleg krijgen in de winkel. Niets meer even kunnen aanraken, voelen en betasten voordat je het koopt. Nee gewoon blind kopen op internet. Voor een tientje minder koop je dan een camera die je achteraf veel te zwaar blijkt te vinden. Je krijt er kramp van in je armen en handen, maar je was wel weer een tientje goedkoper uit.

En niet zeggen of denken dat het jouw probleem niet is. Hoeveel mensen die naar binnen zijn gelopen bij Konijnenberg of een andere winkel, hebben zich laten voorlichten, product vergelijken hebben gemaakt, producten hebben beetgepakt en gevoeld hebben en gingen vervolgens zonder aankoop naar huis met de smoes nog even te moeten nadenken over de aankoop. Thuis aangekomen ren je naar je computer en bestel je het gene wat je zojuist in je handen had bij Konijnenberg ergens anders iets goedkoper online. Wie kan zeggen dat hij/zij dit nooit gedaan heeft? Ja ik, zeg ik dan. Ik betaal graag iets meer. Aan mij zal het niet liggen.

De mensen die bij Foto Konijnenberg op de wip zitten blijven daar nog even op zitten. Totdat misschien straks wel voor het gehele bedrijf ontslag aangevraagd moeten worden. Ik hoop het niet, maar het komt mij over als een kwestie van tijd. Ze mogen nu net zoveel werken als voorheen, maar krijgen nog maar 4 dagen salaris betaald als ze gewoon vijf dagen werken. daar zou ik flink van balen. De mensen bij Konijnenberg denk ik ook.

Stel nu dat dit jou zou overkomen. Jij werkt op een kantoor, en morgen zegt je baas:" Joh Piet, vanaf deze week ga ik je minder betalen". Take it or leave it! Hoe zou jij dat vinden? Het overkomt je omdat "de anderen" graag zo min mogelijk geld uit willen geven, maar wel heel veel willen hebben. Een wederkerend probleem. Hebberigheid van meer, meer en nog eens meer. Niet de bankmanagers massaal de schuld geven. We wijzen allemaal met ons vingertje naar hen, maar eigenlijk doen we zelf met ons aankoopgedrag precies hetzelfde. Het zit in een ieder. Mijn advies is dan ook: Koop minder en betaal er meer voor! Wees blij met wat je hebt en kijk niet naar het gene wat je niet hebt. Daarvoor in de plaats ben je gewoon blij met wat je wel hebt.

Sinds de komst van de Aldi in Nederland is de mentaliteit drastisch omgeslagen. Meer voor minder. Media Markt is ook zo voorbeeld. Een verschrikkelijke winkelketen. Cowboys met veel pretenties en ten kostte van alles en iedereen. Koop er niet. Steun je plaatselijke winkelier nu het nog kan. Eerdaags heb je geen keuze meer.

Ja ik weet het, noem me naïef, bestempel me maar als een dromer, maakt me niets uit want ik heb grotendeels wel gelijk. En ik ben dan ook heel erg blij met wat ik heb. Mijn studio kan en mag nog veel groter en moderner en er zijn echt veel grotere en mooiere, zeg ik net na een ingrijpende verbouwing. Alles kan altijd goedkoper, mooier, beter. Maar word je daar ook gelukkiger van?

Wees blij met wat je hebt. Betaal iets meer en dankzij jou zijn vele mensen die ontslagen zijn of gaan worden ook vele malen blijer. En dan schrijf ik later nog wel eens een blogje hoe winkelpersoneel ook wel eens zelf iets mag gaan doen aan product- en vak kennis. Want de adviezen die ik af en toe hoor in verschillende winkels....zo slecht, ja zo jaag je ook wel de consument het internet op.